ملک ثابت در مراسم افتتاحیه کارگاه حافظه جهانی :

برگزاری این کارگاه کوشش برای شناسایی و شناساندن میراث مستند استان به علاقه مندان در سراسر دنیاست


یزدفردا "کارگاه آموزشی دو روزه حافظه جهانی یونسکو در یزد آغاز به کار کرد .

مراسم افتتاحیه کارگاه آموزش حافظه جهانی یونسکو صبح روز چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه با حضور اساتید دانشگاه ، مسئولین فرهنگی استان ، پژوهشگران برتر در حوزه کتاب و کتابداری و نیز اعضای کمیته ملی حافظه جهانی در دفتر آموزش و پژوهش استانداری برگزار شد

در آغاز این مراسم محمد رضا ملک ثابت مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در خصوص اهداف این کارگاه آموزشی و برنامه های آن سخنانی ایراد کرد .

ملک ثابت گفت : هدف از برگزاری این کارگاه کوشش برای شناسایی و شناساندن میراث مستند استان به علاقه مندان در سراسر دنیاست .

وی در این رابطه افزود آشنا سازی مسئولین و متولیان امور پژوهشی استان با توانایی ها و امکانات ملی در زمینه حفظ میراث مستند و شناساندن و تقویت این امکانات در استان از طریق مشارکت در برنامه های ملی ، منطقه ای و بین المللی براساس موازین و سیاست های جمهوری اسلامی ایران و منطبق بر استاندارد های یونسکو ، گردآوری اطلاعات مربوط به آثار قابل طرح در حافظه ملی و حافظه جهانی از طریق پژوهشگران میراث مستند ، با نحوه ثبت آثار برتر از اهداف علمی کارگاه حافظه جهانی است .

مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان با اشاره به ثبت بسیاری از اختراعات دانشمندان مسلمان به نام غیر مسلمان از جمله کشف گردش ریوی خون گفت : اگر از سالها پیش ما به فکر ثبت داشته های علمی و پیشرفت های تمدنی خود در زمان افول علم در اروپا بودیم اکنون می توانستیم در ساحت علم و دانش سربلند تر باشیم .

وی در پایان اظهار امید واری کرد: « با برپایی چنین کارگاه های آموزشی ، جمع از فرهیختگان دلسوز اجتماع با شیوه های شناسایی ، ثبت و شناساندن میراث ارجمند اسلامی ایرانی آشنا شوند و بشریت را به سرچشمه های تمدن با شکوه اسلامی رهنون گردند.

گفتنی است :کمیته ملی حافظه جهانی یکی از کمیته های تخصصی وابسته به کمیسیون ملی یونسکو است که با هدف تدارک شرایط لازم برای صیانت از آثار مهم علمی ، فرهنگی و تاریخی کشور و ثبت ملی و جهانی آنها در چار چوب برنامه بین المللی حافظه جهانی تشکیل شده است .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا